Superligaen 2020/2021 raser derudaf og kapløbet om mesterskabsspillet er tæt, men hvilke klubber fører på de sociale medier?

Den danske Superliga ultimo november 2020. Status efter 9. spilrunde er at de forsvarende danske mestre FC Midtjylland er i front på førstepladsen, dog også med Champions League at fokusere på. FCK har store problemer efter trænerskift og exit af Europa. Brøndby ser ud til at have fundet et stabilt niveau og hænger på i toppen. Sønderjyske, AaB og AGF har alle lagt godt ud og ligner sikre slutspilskandidater. Men hvad er status på de sociale medier?

Fannews.dk har målet dagsformen på de 12 danske Superligaklubber på henholdsvis Facebook, Instagram, Youtube og Twitter. I tabellen herunder har vi samlet et øjebliksbillede på antallet af følgere på tværs af de fire sociale medier. Det står klart at FCK, ligger tungt i front med samlet set næsten 500.000 følgere, på andenpladsen følger Brøndby med 310.000 følgere og derefter FC Midtjylland med godt 180.000 følgere.

Stilingen i tabellen er naturligvis et udtryk for dels klubbernes generelle popularitet i befolkningen og dels hvor dygtige de enkelte klubber er til at vedligeholde og bruge de sociale medier til at kommunikerer med omverdenen og især deres fans. Det skal bemærkes at de samme personer sandsynligvis følger deres klub på flere sociale medier, derfor er total ikke et udtryk for samlet antal personer, men blot en summering af antallet af følgere.

Klub Facebook Instagram Youtube Twitter Total
1. FCK 222.670 143.000 50.700 77.600 493.970
2. Brøndby IF 151.231 83.600 19.600 55.800 310.231
3. FCM 86.039 57.900 12.200 23.000 179.139
4. AaB 80.156 24.000 3.170 13.200 120.526
5. AGF 58.280 29.900 6.870 15.600 110.650
6. FCN 34.764 28.400 8.090 13.600 84.854
7. OB 46.025 20.900 4.320 8.506 79.751
8. Randers FC 33.496 14.200 2.690 6.562 56.948
9. SønderjyskE 20.854 6.983 2.050 5.630 35.517
10. Vejle 17.462 10.400 1.610 5.610 35.082
11. Lyngby BK 16.625 11.800 1.710 4.379 34.514
12. Horsens 14.594 5.938 2.030 4.643 27.205

Data er hentet fra klubbernes sociale medier den 23. november 2020

800.000 følgere på Facebook

Det samlede antal følgere på de fire sociale medier – på tværs af klubberne – er følgende:

Facebook: 782.196
Instagram: 437.021
Twitter: 234.130
Youtube: 115.040

Facebook er altså langt det største sociale medie, når det kommer til antallet af Superligafans samlet set. Næsten 800.000 personer følger de 12 danske Superligaklubber på Facebook, hvilket svarer til 13,4% af den samlede danske befolkning på 5.837.213 (i fjerde kvartal af 2020 ifølge Danmarks Statistik).

Youtube er det sociale medie med færrest følgere (115.040), hvoraf næsten halvdelen udgøres af FCK’s over 50.000 følgere. Det må antages at Youtube er det sværeste medie at holde opdateret for de danske klubber, da det kræver videoproduktion, som er mere tidskrævende en “blot” at udgive tekst og billeder, som på de øvrige tre.

Følg Fannews.dk på Facebook

Gå ikke glip af vores baggrundsartikler på danske og udenlandsk fodbold, følg os på Facebook.