Superligaen 2020/2021 raser derudaf og kapløbet om mesterskabsspillet er tæt, men hvilke klubber fører på de sociale medier?
Den danske Superliga ultimo november 2020. Status efter 9. spilrunde er at de forsvarende danske mestre FC Midtjylland er i front på førstepladsen, dog også med Champions League at fokusere på. FCK har store problemer efter trænerskift og exit af Europa. Brøndby ser ud til at have fundet et stabilt niveau og hænger på i toppen. Sønderjyske, AaB og AGF har alle lagt godt ud og ligner sikre slutspilskandidater. Men hvad er status på de sociale medier?
Fannews.dk har målet dagsformen på de 12 danske Superligaklubber på henholdsvis Facebook, Instagram, Youtube og Twitter. I tabellen herunder har vi samlet et øjebliksbillede på antallet af følgere på tværs af de fire sociale medier. Det står klart at FCK, ligger tungt i front med samlet set næsten 500.000 følgere, på andenpladsen følger Brøndby med 310.000 følgere og derefter FC Midtjylland med godt 180.000 følgere.
Stilingen i tabellen er naturligvis et udtryk for dels klubbernes generelle popularitet i befolkningen og dels hvor dygtige de enkelte klubber er til at vedligeholde og bruge de sociale medier til at kommunikerer med omverdenen og især deres fans. Det skal bemærkes at de samme personer sandsynligvis følger deres klub på flere sociale medier, derfor er total ikke et udtryk for samlet antal personer, men blot en summering af antallet af følgere.
Læs mere om brugergenereret indhold blandet andet til sociale medier på Copenhagen creators.
Klub | Youtube | Total | |||
---|---|---|---|---|---|
1. FCK | 222.670 | 143.000 | 50.700 | 77.600 | 493.970 |
2. Brøndby IF | 151.231 | 83.600 | 19.600 | 55.800 | 310.231 |
3. FC Midtjylland | 86.039 | 57.900 | 12.200 | 23.000 | 179.139 |
4. AaB | 80.156 | 24.000 | 3.170 | 13.200 | 120.526 |
5. AGF | 58.280 | 29.900 | 6.870 | 15.600 | 110.650 |
6. FC Nordsjælland | 34.764 | 28.400 | 8.090 | 13.600 | 84.854 |
7. OB | 46.025 | 20.900 | 4.320 | 8.506 | 79.751 |
8. Randers FC | 33.496 | 14.200 | 2.690 | 6.562 | 56.948 |
9. SønderjyskE | 20.854 | 6.983 | 2.050 | 5.630 | 35.517 |
10. Vejle Boldklub | 17.462 | 10.400 | 1.610 | 5.610 | 35.082 |
11. Lyngby BK | 16.625 | 11.800 | 1.710 | 4.379 | 34.514 |
12. AC Horsens | 14.594 | 5.938 | 2.030 | 4.643 | 27.205 |
Data er hentet fra klubbernes sociale medier den 23. november 2020
800.000 følgere på Facebook
Det samlede antal følgere på de fire sociale medier – på tværs af klubberne – er følgende:
Facebook: 782.196
Instagram: 437.021
Twitter: 234.130
Youtube: 115.040
Facebook er altså langt det største sociale medie, når det kommer til antallet af Superligafans samlet set. Næsten 800.000 personer følger de 12 danske Superligaklubber på Facebook, hvilket svarer til 13,4% af den samlede danske befolkning på 5.837.213 (i fjerde kvartal af 2020 ifølge Danmarks Statistik).
Youtube er det sociale medie med færrest følgere (115.040), hvoraf næsten halvdelen udgøres af FCK’s over 50.000 følgere. Det må antages at Youtube er det sværeste medie at holde opdateret for de danske klubber, da det kræver videoproduktion, som er mere tidskrævende en “blot” at udgive tekst og billeder, som på de øvrige tre.
Anbefalet: Hent en CV-skabelon på cv-skabelon.com.