Sociale medier: Hvem har flest fans i Superligaen? Vi har kigget på hvor mange følgere de danske fodboldklubber har på tværs af de sociale medier.
Det er en klassisk diskussion i Danmark; hvilken klub har flest fans? Er det Brøndby eller FCK? Hvem der reelt har flest fans kan vi ikke svare på her, men vi har opgjort hvem der har flest følgere på de sociale medier – og er hverken FCK eller Brøndby.
Vi har gennemgået de sociale medier for de 15 største fodboldklubber i Superligaen og 1. Division, for at se hvem der har flest følgere. På førstepladsen finder vi FC Midtjylland ikke mindst takket være deres ikke mindre end 1 million følgere på TikTok. FC Midtjyllands store succes på TikTok skyldes sandsynligvis i høj grad den meget populære sydkoreansk spiller Cho Gue-sung, som har været i klubben siden sommeren 2023, da TikTok er meget populært i Sydkorea, hvor spillere i udlandet følges tæt.
Klub | TikTok | X | Youtube | Total | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. FC Midtjylland | 1.000.000 | 323.000 | 322.000 | 52.500 | 26.500 | 14.000 | 1.738.000 |
2. FCK | 320.300 | 304.000 | 393.000 | 117.400 | 64.800 | 24.000 | 903.200 |
3. Brøndby IF | 20.900 | 175.000 | 126.000 | 71.000 | 23.300 | 20.000 | 415.300 |
4. AGF | 12.600 | 70.000 | 66.800 | 21.900 | 12.100 | 12.000 | 182.800 |
5. FC Nordsjælland | 51.100 | 49.000 | 71.900 | 24.200 | 12.900 | 11.000 | 169.000 |
6. AaB | 1.200 | 86.000 | 49.400 | 16.800 | 4.500 | 9.000 | 165.700 |
7. OB | 23.300 | 64.000 | 48.700 | 12.100 | 7.500 | 8.000 | 140.300 |
8. Randers FC | 5.200 | 45.000 | 27.400 | 9.500 | 4.400 | 6.000 | 92.300 |
9. Esbjerg fB | 7.700 | 36.000 | 21.800 | 10.900 | 4.200 | 5.000 | 77.900 |
10. Silkeborg IF | Ingen profil | 26.000 | 33.300 | 7.700 | 4.600 | 3.000 | 74.600 |
11. Viborg FF | 10.700 | 31.000 | 20.600 | 7.200 | 4.100 | 5.000 | 67.900 |
12. Vejle Boldklub | 3.700 | 23.000 | 23.000 | 7.300 | 2.500 | 4.000 | 59.800 |
13. Lyngby Boldklub | 5.100 | 22.000 | 21.000 | 6.900 | 2.700 | 7.000 | 59.600 |
14. AC Horsens | 2.200 | 28.000 | 12.500 | 5.900 | 3.300 | 5.000 | 54.700 |
15. SønderjyskE | 11.000 | 26.000 | 15.700 | 7.300 | 2.800 | 2.000 | 53.800 |
Data er hentet fra klubbernes sociale medier den 20. september 2024. Der er afrundet til nærmeste hundrede.
TikTok er størst
Det samlede antal følgere på de seks sociale medier – på tværs af klubberne – er følgende:
1. TikTok: 1.475.000 følgere
2. Facebook: 1.308.000 følgere
3. Instagram: 1.253.100 følgere
4. X (tidl. Twitter): 378.600 følgere
5. Youtube: 180.200 følgere
6. Linkedin: 135.000 følgere
Med FC Midtjyllands 1 million følgere på TikTok giver det naturligvis et stor forspring for dette medie. FC Midtjylland har totalt næsten dobbelt så mange følgere som FCK, som igen har mere end dobbelt så mange følgere som Brøndby. Herefter er der et godt stykke ned til nummer 4-7, hvor vi finder AGF, FC Nordsjælland, AaB og OB som alle ligger i intervallet mellem 182.000-140.000 følgere. De resterende otte klubber har alle under 100.000 følgere totalt.
Se også vores tidligere opgørelse af samme tal for 2020 her: Disse danske klubber har flest følgere på sociale medier i 2020