Hvilken fodboldklub har flest fans i Danmark i 2024?

af | 20. september 2024

Sociale medier: Hvem har flest fans i Superligaen? Vi har kigget på hvor mange følgere de danske fodboldklubber har på tværs af de sociale medier.

Det er en klassisk diskussion i Danmark; hvilken klub har flest fans? Er det Brøndby eller FCK? Hvem der reelt har flest fans kan vi ikke svare på her, men vi har opgjort hvem der har flest følgere på de sociale medier – og er hverken FCK eller Brøndby.

Vi har gennemgået de sociale medier for de 15 største fodboldklubber i Superligaen og 1. Division, for at se hvem der har flest følgere. På førstepladsen finder vi FC Midtjylland ikke mindst takket være deres ikke mindre end 1 million følgere på TikTok. FC Midtjyllands store succes på TikTok skyldes sandsynligvis i høj grad den meget populære sydkoreansk spiller Cho Gue-sung, som har været i klubben siden sommeren 2023, da TikTok er meget populært i Sydkorea, hvor spillere i udlandet følges tæt.

Klub TikTok Facebook Instagram X Youtube Linkedin Total
1. FC Midtjylland 1.000.000 323.000 322.000 52.500 26.500 14.000 1.738.000
2. FCK 320.300 304.000 393.000 117.400 64.800 24.000 903.200
3. Brøndby IF 20.900 175.000 126.000 71.000 23.300 20.000 415.300
4. AGF 12.600 70.000 66.800 21.900 12.100 12.000 182.800
5. FC Nordsjælland 51.100 49.000 71.900 24.200 12.900 11.000 169.000
6. AaB 1.200 86.000 49.400 16.800 4.500 9.000 165.700
7. OB 23.300 64.000 48.700 12.100 7.500 8.000 140.300
8. Randers FC 5.200 45.000 27.400 9.500 4.400 6.000 92.300
9. Esbjerg fB 7.700 36.000 21.800 10.900 4.200 5.000 77.900
10. Silkeborg IF Ingen profil 26.000 33.300 7.700 4.600 3.000 74.600
11. Viborg FF 10.700 31.000 20.600 7.200 4.100 5.000 67.900
12. Vejle Boldklub 3.700 23.000 23.000 7.300 2.500 4.000 59.800
13. Lyngby Boldklub 5.100 22.000 21.000 6.900 2.700 7.000 59.600
14. AC Horsens 2.200 28.000 12.500 5.900 3.300 5.000 54.700
15. SønderjyskE 11.000 26.000 15.700 7.300 2.800 2.000 53.800

Data er hentet fra klubbernes sociale medier den 20. september 2024. Der er afrundet til nærmeste hundrede.

TikTok er størst

Det samlede antal følgere på de seks sociale medier – på tværs af klubberne – er følgende:

1. TikTok: 1.475.000 følgere
2. Facebook: 1.308.000 følgere
3. Instagram: 1.253.100 følgere
4. X (tidl. Twitter): 378.600 følgere
5. Youtube: 180.200 følgere
6. Linkedin: 135.000 følgere

Med FC Midtjyllands 1 million følgere på TikTok giver det naturligvis et stor forspring for dette medie. FC Midtjylland har totalt næsten dobbelt så mange følgere som FCK, som igen har mere end dobbelt så mange følgere som Brøndby. Herefter er der et godt stykke ned til nummer 4-7, hvor vi finder AGF, FC Nordsjælland, AaB og OB som alle ligger i intervallet mellem 182.000-140.000 følgere. De resterende otte klubber har alle under 100.000 følgere totalt.

Se også vores tidligere opgørelse af samme tal for 2020 her: Disse danske klubber har flest følgere på sociale medier i 2020